Livans recensioner

-Om Det Mesta

Goda grahamsrutor

Publicerad 2012-09-11 15:55:01 i Allmänt

Det här brödet funkar jättebra som frukost, mellanmål, kvällsfika... hela tiden! Det är gott, innehåller grahamsmjöl (ganska nyttigt alltså) funkar utmärkt att frysa och är ganska lätt att göra också, så det är mycket bra med det här det!:)
 
Cirka 30 stycken "rutor"
1 pkt (50 g) jäst
5 dl vatten
25 g smör
1½ tsk salt
2 msk honung
2½ dl filmjölk
3 dl grahamsmjöl
12-13 dl vetemjöl (så står det i receptet, men jag brukar alltid behöva mycket mer vetemjöl i degen!)
 
1. Smula ner jästen i bunken. Häll i en skvätt fingervarmt vatten och rör ut jästen. Häll i resten av vattnet, salt, smör, honung och filmjölk. Rör det jämnt.
2. Häll i grahamsmjölet och nästan allt vetemjöl. Rör ordentligt. Knåda gärna med mjölade händer. Strö över lite mer mjöl om degen är för kladdig. Arbeta ihop degen tills den är fast och smidig.
3. Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa 45 minuter under en bakduk.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Tippa ner degen i långpannan. Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker hela plåten. Doppa kniven i mjöl och tryck ut lagom stora rutor av degen. Det ska bli ungefär 30 fyrkantiga bröd. Du behöver inte trycka kniven genom riktigt hela degen. Doppa i mjöl mellan varven. Låt degen jäsa 20 minuter till under bakduken.
6. Ställ in plåten och låt brödet stå inne i cirka 15 minuter. Kolla om brödet är klart, är det inte det så kan det stå inne i några minuter till.
7. Ta ut brödet. Lägg det gärna på ett galler för att svalna.
 
Färdigt!:) Du kan som jag skrev frysa det här brödet, men om du vill så kan det vara ute några dagar innan det är bäst att stoppa in det i frysen. 
 

Kommentarer

Postat av: mamma

Publicerad 2012-09-11 16:02:31

Det är verkligen ett toppengott bröd. Kram mamma

Postat av: Farmor

Publicerad 2012-09-11 19:52:41

Jag bakar aldrig matbröd men nu måste jag prova ditt recept.

Kram

Svar: Kul! Gör gärna det:)
Olivia

Postat av: Tildisen

Publicerad 2012-09-11 20:09:33

Så goda Olivia!!! Måste bara testa att göra sånna:)))

Svar: Tack! De är ju ganska lätta att göra också, så det blir säkert jättebra:)
Olivia

Postat av: Mormor

Publicerad 2012-09-12 07:48:58

Är det det goda brödet jag fick av dej, då är det jättegott. Det måste jag prova att göra snart. Kram

Svar: Japp, det vore ju kul om du gjorde! Kul att du gillade det!
Olivia

Postat av: Victoria

Publicerad 2012-09-13 02:58:39

Visst är det brödet som du har bakade flera gånger i somras? Fantastiskt goda! Hade det inte varit så krångligt att baka här hade jag absolut gjort dem omedelbart!

Kram

Svar: Ja, det är det, tack! Nej, det är ju synd att det är lite annan matkultur i Mexico:)
Olivia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia

Hej och välkommen! Jag heter Olivia och här på min blogg kommer jag att betygsätta, testa och tipsa om det mesta mellan himmel och jord!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela