Livans recensioner

-Om Det Mesta

Filmen Hur många kramar finns det i världen

Publicerad 2013-08-27 15:36:31 i Allmänt

Den senaste filmen jag såg på bio var Hur många kramar finns det i världen (vet inte om det är frågetecken efter eller inte...!) för cirka en och en halv vecka sedan. Det är med Glada Hudik Gänget som även gjorde filmen Hur många lingon finns det i världen? för ett tag sedan. Det är en av mina absoluta favoritfilmer! Det här är en fristående uppföljare som egentligen är raka motsatsen till den tidigare filmen! "Lingon" var en sån där riktig feelgood film och den här nya var mer dramatisk och "djup". Claes Malmberg, Vanna Rosenberg och hela gänget (utom Maja eller vad hon nu heter, hon var med typ femton sekunder i slutet) är med i "kramar" precis som i förra filmen men här är även Per Morberg med som spelar en rik, snobbig och deprimerad kille som har flyttat från Sverige till USA och gjort stor karriär där nere som reklamfilmsfotograf. De utvecklingsstörda frågar om de kunde få göra en film och lägga upp på youtube eftersom de vill visa att de faktiskt är vanliga människor, precis som alla andra. Peter (Claes Malmberg) och Max (Per Morberg) är barndomsvänner och Peter ringer till Max och frågar om han kan komma till Sverige några veckor för att hjälpa till med youtubefilmen. Han tar en paus från reklamfilmerna och kommer hit, det är under de här veckorna som filmen utspelar sig. Jag tyckte att filmen var lite seg, de var på samma ställe i princip hela tiden. Men annars var den väldigt bra! Som jag skrev så var ju denna mer dramatisk men det var ändå flera riktigt roliga skrattscener! Kul också att det var några intervjuer i filmen där skådespelarna pratade på riktigt, utan manus. PLUS: "Tänkarfilm", roliga scener och riktiga intervjuer. MINUS: Lite seg handling och tråkigt att inte hela Glada Hudik Teatern var med! BETYG: 3,8 av 5