Livans recensioner

-Om Det Mesta

Dubbla citronkakor

Publicerad 2012-09-17 18:11:30 i Allmänt

De här kakorna är sååå goda!! Om man inte gillar citron så kanske man inte tycker om de riktigt lika mycket (...) men då funkar det ju självklart att bara äta kakan som den är, utan citronkräm:)
 
Cirka 35 stycken:
250 g smör
1½ dl florsocker
1 dl maizenamjöl (jag hittade bara maizenastärkelse i affären, det funkar bra det med!)
5 dl vetemjöl
 
Världens godaste citronkräm:
50 g smör
2½ dl florsocker
3 msk pressad citron
 
1. Lägg smör och florsocker i bunken och vispa med elvisp tills det blir en fluffig smet. Häll försiktigt i maizenamjöl och vetemjöl, undvik klumpar. Vispa till en slät smet.
2. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. Rulla degen till små bollar och lägg dem på plåten med lite plats mellan. Det ska vara ungefär 35 bollar på varje plåt.
3. Platta till varje boll med en gaffel så att det blir knubbiga, randiga kakor. Grädda en plåt i taget i 15 minuter i 150 grader. Låt dem svalna helt.
4.Citronkrämen: Lägg smöret i en liten skål och vispa med elvisp. Häll i florsockret och vispa lite till. Pressa saften ur en citron ner i ett glas och måtta upp 3 matskedar som du häller i smeten. Vispa till en jämn smet.
5. När kakorna har svalnat så kan du para ihop dem med en som är ungefär lika stor. Sedan använder du en tesked och lägger en liten klick på hälften av kakorna och trycker på den andra så att det blir som en liten randig hamburgare!
Mums!
 
 

Kommentarer

Postat av: Charlotta

Publicerad 2012-09-18 20:32:50

Åh, var det de goda kakorna som vi fick hos mormor på kalaset i söndags? Önskar att jag hade frågat. Kram Charlotta

Svar: Ja, det var det! Hoppas att du gillade dem!:)
Olivia

Postat av: Victoria

Publicerad 2012-09-20 02:45:38

Livan, jag väntar på den dagen då du släpper din första kokbok ;)

Svar: Tja, någon dag kanske...:)
Olivia

Postat av: Mormor

Publicerad 2012-09-20 08:25:11

Tack smälla Olivia för de underbart goda kakorna! Jag får försöka baka dem någon gång.

Svar: Varsågod! Hoppas att du gillade dem!
Olivia

Postat av: Citronkvinnan vid namn Lea

Publicerad 2012-09-29 20:28:56

DUBBLA CITRONKAKOR! Jag älska dubbla citronkakor! Se upp mamma, pappa och köket! Snart följer jag inte mitt bakförbud! Ni får skylla på Olivia och hennes underbara recept!

Svar: Haha, de är faktiskt goda så jag tycker verkligen synd om dig om du har bakförbud!
Olivia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia

Hej och välkommen! Jag heter Olivia och här på min blogg kommer jag att betygsätta, testa och tipsa om det mesta mellan himmel och jord!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela