Livans recensioner

-Om Det Mesta

"Sockerkransar"

Publicerad 2012-10-19 18:18:09 i Allmänt

Egentligen så heter de här jättegoda och väldigt fina kakorna konjakskransar, men eftersom jag inte ville ha i någon sprit så bytte jag ut det mot arrak och lite vatten, och se så bra det blev!
5 dl vetemjöl 200 g smör eller margarin 1 dl socker 2 msk konjak (jag bytte som sagt ut det mot några droppar arrak och vatten) Hacka samman mjöl, matfett och socker. Tillsätt vätskan och arbeta ihop till en smidig deg. Lägg den kallt en stund. Dela degen i bitar. Rulla ut degen till mycket smala längder. Sno länderna två och två. Skär dem i cirka 12 cm långa bitar. Forma dem till kransar och lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 200 grader i cirka 10 minuter. + Jag lade även till att doppa kransarna i socker, men om du gör det så måste de doppas direkt när de har kommit ut ur ugnen, annars fastnar inte sockret!

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2012-10-21 10:22:36

Vad du är duktig på att få alla bakverk att se så fina ut! Mina blir aldrig sådana!!! Hoppas jag får smaka, när jag hälsar på nästa gång!

Svar: Tack så mycket! Det fick du ju göra när du var här igår, hoppas att du gillade dem:)
Olivia

Postat av: Mormor igen!

Publicerad 2012-10-21 21:19:20

Tack för de underbart goda kakorna! Smälte i munnen!

Svar: Det var ju kul att du tyckte!
Olivia

Postat av: Lea

Publicerad 2012-10-30 11:39:00

Här kommer polis Lea och anmäler dig Olivia för att du glömde nämna att jag och Märta hjälpte dig. Fy skäms! Dem såg bättre ut i verkligheten och var även godare.

Svar: Fast jag gjorde dem ju en gång själv också innan ni var med!
Olivia

Postat av: Lea

Publicerad 2012-10-30 11:39:01

Här kommer polis Lea och anmäler dig Olivia för att du glömde nämna att jag och Märta hjälpte dig. Fy skäms! Dem såg bättre ut i verkligheten och var även godare.

Svar: Haha. okej då...:)
Olivia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia

Hej och välkommen! Jag heter Olivia och här på min blogg kommer jag att betygsätta, testa och tipsa om det mesta mellan himmel och jord!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela