Livans recensioner

-Om Det Mesta

Bästa fredagsmys-pizzan!

Publicerad 2012-10-03 16:38:00 i

Om det är fredagskväll (okej, jag erkänner; eller lördag, söndag, måndag, tisdag...) och du vill ha ett roligt, enkelt och bra recept på pizza så tycker jag att du borde kolla in det här! När jag och min kompis gjorde detta i lördags så provade vi att lägga ut topping på halva pizzan och sedan vika över andra halvan så att det blev en inbakad, och det blev jättegott! På min pizza så hade jag tomatsås, skinka, ost, mozzarella och ananas:)
Sammanfattning: Om du gillar VANLIG pizza, så ska du göra en VANLIG
Om du gillar INBAKAD pizza, så ska du göra en INBAKAD pizza.
Om du gillar BÅDA TVÅ, så ska du göra BÅDA TVÅ! (Enligt mig)
Enligt receptet så ska det bli ungefär åtta stora pizzor, men vi gjorde halv sats och det räckte (gott och väl!) till 3 ganska stora.
 
 
Cirka 8 stora eller 20 små  
 
1 paket jäst
4 dl fingervarmt vatten
2 msk olivolja
1 tsk honung
½ tsk salt
10 dl vetemjöl + lite till utbakning
 
Förslag till topping:
tomatsås (det tror jag att alla vill ha)
kryddor (det tror jag att alla vill ha)
skinka
ost
oliver
mozzarella
ananas
                                                                                            
1. Smula ner jästen i bunken och häll i lite fingervarmt vatten så
    att du kan röra ut jästen. Häll i olivolja, honung, och salt och rör om. Häll i resten av vattnet.
 2. Häll på mjöl och knåda ordendligt tills du har en jämn deg. Använd gärna degkrokarna på elvispen! Låt degen jäsa 30 minuter under en bakduk.
 3. Förbered toppingen! Skär skinka, ost, ananas, champinjoner och mozzarella, hacka kryddor, koka tomatsåsen (om du inte har köpt färdig sås) eller fixa med grejer som inte står här.
 4. Sätt ugnen på 225 grader. Vält upp degen på ett mjölat bakbord och dela upp degen i lika många "klumpar" som pizzor du ska göra. Kavla ut klumparna, en i taget, och lägg upp på en plåt med bakplåtspapper.
 5. Bre ut lite tomatsås på varje pizza, spara en centimeter i kanten, och lägg på allt som du vill ha! Om du vill göra en inbakad pizza så ska du bre ut tomatsås och lägga ut topping på halva pizzan, sedan viker du över andra halvan och nyper ihop kanten med fingrarna.
6. Ställ in i ugnen i 12-15 minuter och du är färdig!:)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2012-10-03 22:36:49

Äntligen! Nu får jag ett jättegott recept, som jag skall göra, så fort jag hinner! Låter som jättegod topping! Jag skall absolut göra en inbakad!!

Svar: Toppen! Kul att du vill göra en inbakad, jag tycker ju som sagt att det är godast:)
Olivia

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-11-08 18:42:41

Ven var denna "kompisen"??

Svar: Märta:)
Olivia

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-11-08 18:43:19

och glömde säga att det låter jättegott!!

Svar: Haha!:) Tack!
Olivia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia

Hej och välkommen! Jag heter Olivia och här på min blogg kommer jag att betygsätta, testa och tipsa om det mesta mellan himmel och jord!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela