Livans recensioner

-Om Det Mesta

Smarriga maränger

Publicerad 2012-08-29 17:16:13 i Allmänt

Här kommer recept och bilder på maränger som du kan göra. Det bästa med maränger är nog att de är så lätta att göra och därför kan du istället lägga ner mer tid på att göra dem fina. Eftersom grundreceptet  endast består av äggvita och socker kan du bland i det mesta som du tycker om, t.ex. kakao, vanilj eller kanel. Många som allergiska kan äta maränger eftersom de varken innehåller laktos, gluten eller nötter!:)
 
3 äggvitor
1½ dl socker
 
Vispa äggvita och socker hårt, du ska kunna vända på bunken upp och ner utan att det rinner ut. Ta fram en plåt med bakplåtspapper, det funkar med smör också. Nu får du göra precis som du vill! Du kan göra normala klickar av smeten och lägga ut på plåten, eller så använder du en spritsel och gör mönster. Du kan ha marängerna vita eller så kan du hälla i några droppar karamellfärg. När du är färdig ska du ställa in marängerna i ugnen 125 grader i 20-40 minuter, det beror på hur stora du har gjort dem och om du har haft i något extra. Om du har haft smörad plåt så måste du ta bort marängerna från plåten så fort de kommit ut ur ugnen, (efter typ 2 minuter sitter de helt fastklistrade och är omöjliga att få loss utan att bli smulor!) Nu är dina goda maränger färdiga och du kan äta dem med glass och grädde, eller bara som de är!

Här häller jag i lite smet i spritseln
 

Här är mina små söta minimaränger innan det är dags för ugnen...
...och här är de efter ugnen, med lite solbränna.
 
När jag gjorde de här så fixade jag först med vanlig, vit smet, sedan hällde jag i lite kakao när det bara var lite grand kvar i bunken och slutförde dem:)
 
 

Kommentarer

Postat av: mormor

Publicerad 2012-08-29 20:51:06

Vilka jättesöta små minimaränger! Du är ju för duktig att hitta på gulliga recept och så visa så fina bilder! Hoppas det finns någon kvar att smaka på!!!

Postat av: Victoria

Publicerad 2012-09-02 16:38:35

Blir så inspirerad av dina recept! Synd att jag inte har redskap att baka med här...

Svar: Vad menar du? Du kan säkert göra jättemycket saker med tacokrydda och det där "kaffet"!:)
Olivia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia

Hej och välkommen! Jag heter Olivia och här på min blogg kommer jag att betygsätta, testa och tipsa om det mesta mellan himmel och jord!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela