Livans recensioner

-Om Det Mesta

Jättegod sorbet!

Publicerad 2012-08-16 14:26:00 i Allmänt

Här kommer ett jättegott recept på ananas- och limesorbet! Jag har bara provat det en gång, men NÄR jag gör det nästa gång så ska jag nog försöka sila bort limeskalen eller strunta i dem, man tycker ju olika förstås men jag var inte så förtjust i att de var i sorbeten. Här kommer receptet:

225 gram socker
6 deceliter vatten
rivet skal och saft från två limefrukter
1 liten ananas, skalad och hackad
ev. grejer till servering

1. Hetta sakta upp socker och vatten i en kastrull tills sockret lösts upp. Koka upp och låt sjuda i tio minuter.

2. Rör ner rivet limeskal och hälften av saften. Dra kastrullen från värmen och låt svalna.

3. Kör ananasen till slät puré i en mixer eller matberedare. Tillsätt den kalla lagen med resten av limesaften. Häll blandningen i en frystålig burk och frys tills det har bildats kristaller runt kanten.

4. Häll sorbeten i en skål och rör om kraftigt med en gaffel för att krossa iskristallerna. Ställ tillbaka den i frysen och låt frysa över natten.

Nu har jag varit första dagen i skolan efter lovet, det var ändå ganska kul faktiskt:) Hejdå!

Kommentarer

Postat av: Victoria

Publicerad 2012-08-18 03:14:09

Låter jättegott! Du har ingen bild på den?

Svar: Absolut, här kommer de:)
Olivia

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Olivia

Hej och välkommen! Jag heter Olivia och här på min blogg kommer jag att betygsätta, testa och tipsa om det mesta mellan himmel och jord!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela